De veiligheidskundige geeft gevraagd en ongevraagd advies aan….

comfort zone

comfortzone

De veiligheidskundige  geeft gevraagd en ongevraagd advies aan directie, lijnmanagement en medewerkers op het gebied van Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu.

Maar is dit wel echt zo? Vaak komt een ‘mondige’ veiligheidskundige in conflict met  zijn of haar leidinggevenden en collega’s op de werkvloer. Veel gehoorde klachten en opmerkingen vanuit het management, leidinggevenden en werkvloer zijn dan ook;

  1. ‘dat had je ook wel eerst even met mij kunnen overleggen….’
  2. ‘ik wil dat je, voordat je dergelijke uitspraken doet, eerst met mij overlegt…’
  3. ‘waar bemoeit hij zich in vredesnaam mee….’
  4. ‘ik bepaal wat er wordt gecommuniceerd en niet jij…..’

Wat is dan vaak het gevolg? Inderdaad, de veiligheidskundige kiest eieren voor zijn geld, want hij wil toch wel heel graag die (tijdelijke) baan houden… Dus dronken ze een glas, deden samen een plas, en alles bleef zoals het was.

Tja, veranderen is moeilijk en een lange weg, terwijl Veiligheid, Gezondheid, Welzijn en Milieu in het bedrijfsleven toch voorop zouden moeten staan omdat wij allemaal langer door moeten werken.

Echter zodra je in de comfortzone van mensen komt dan kom je als veiligheidskundige met zekere regelmaat voor onaangename verrassingen te staan.

Niet alleen verbaal maar ook fysiek wordt men als veiligheidskundige wel eens bedreigd. En dan moet je als veiligheidskundige echt wel sterk in je schoenen staan om jezelf, jou overtuigingen en doelstellingen stand te houden.

Daarom heb ik als veiligheidskundige de titeltekst altijd in mijn uitingen naar directie, management en medewerkers staan omdat ik er nog steeds van overtuigd ben dat open communicatie en beleid de juiste weg zijn naar betere en veiligere organisatie en toekomst.

Henk Stuiver, met trots Veiligheidskundige!