Wrevel tussen twee werknemers – hoe los je dit als leidinggevende op?

wrevel ruzie 2 koeien

Leidinggevenden hebben een speciale verantwoordelijkheden wanneer het niet goed gaat tussen twee of meerdere werknemers op de werkvloer.

Hieronder de aanbevelingen van organisatiepsycholoog Lars Övlings:

Een veel voorkomende herkenbare situatie voor leidinggevenden is dat een medewerker in een één op één gesprek met hem of haar, klaagt over een andere werknemer. Begin dan met te vragen:

  • Heb je er al met de persoon over gesproken?
    • Indien het antwoord negatief is geef dan aan dat je verwacht dat hij of zij in gesprek gaat en daarna verslag uitbrengt hoe het gesprek verlopen is.
    • Indien het antwoord ja is dan vraag je ‘Hoe is er gesproken, wat is de uitkomst?’ Verzoek om nogmaals het gesprek aan te gaan en zeg ‘Indien het gesprek nog nergens toe leidt dan wil ik dat jullie beiden naar mij toe komen om een oplossing te zoeken’
  • Leidinggevenden moet nooit het probleem naar zich toetrekken en oplossen zonder dat de werknemers zelf een oplossing hebben gezocht.
  • Het is onverstandig om met een medewerker over een andere medewerker te praten zonder zijn of haar aanwezigheid
  • Gouden tips in dit soort situaties, ga een blokje om, tel tot tien, kom eerst tot rust, slaap er een nachtje over voordat je gaat reageren
  • Ben je boos op iemand, dan is een mogelijke oplossing om tegen jezelf te zeggen hoe vreselijk boos je bent – voordat je het gesprek aangaat. Dit kun je buiten, in de auto of op het toilet doen door bijvoorbeeld tegen jezelf te zeggen ‘als ik kon kiezen dan wil ik helemaal niet met jou in dezelfde ruimte zijn. Jou constante klagen en verdachtmakingen maken mij vreselijk boos!’
  • Als je op deze manier je gevoelens uit en bevestigt dan kun je tijdens het komende gesprek je impulsen en verantwoordelijkheden beter in bedwang houden. Mocht het gesprek alsnog hoog oplopen, las een pauze in en ga daarna verder met het gesprek.
  • Als iedereen weer rustig geworden is worden de inzichten en beoordelingen weer scherper en zal er minder impulsief worden gereageerd.
  • Je kunt je ook afvragen ‘waarom wordt ik zo boos?’ Of ga de discussie aan met een vriend over ‘wat gebeurt er in mij, hoe moet ik mijzelf begrijpen?’
  • Iedere persoon waar je moeite mee hebt is een bron van zelfinzicht
  • Ontmoet je iemand met eigenschappen waaraan jij je stoort, probeer dan de positieve eigenschappen te vinden

Du&jobbet, Eva Berlin – Vertaald door Henk Stuiver uit het Zweeds – met dank aan Lars Övings