Verminderen van werkstress – 3 realistische tips uit Zweden

Het werk op het werk laten is moeilijk – dit hebben we te danken aan de huidige technische mogelijkheden. Maar wat te doen om toch die broodnodige & voldoende vrije tijd te creëren? Het perfecte antwoord hierop bestaat niet maar hieronder een drietal tips welke mogelijk in de goede richting kunnen helpen.

In Zweden zijn er velen die het werk de eigen identiteit laten definiëren. Zij hebben het zeer moeilijk om het werk los te laten. Deze is zo belangrijk geworden dat het het allerbelangrijkste overheerst, namelijk het hebben van voldoende vrije tijd en een prettiger leven.

Veel werknemers zijn gestrest omdat zij onvoldoende tijd menen te hebben voor werk, gezin, huis, vrije tijd – dit terwijl men vrije tijd nodig heeft om zich te kunnen ontspannen en ontwikkelen. Hoe dit proberen op te lossen? Hieronder een paar goede voorbeelden hoe het werk daar te laten waar het hoort – en men met een helder hoofd naar huis gaat:

– Creëer een “ga naar huis” herinnering
De aanvangstijd wanneer het werk begint is heilig. We weten hoe laat we moeten beginnen en we zijn bereid om het ontbijt over te slaan, de kinderen aan te sporen om sneller de kleren aan te trekken, rennend naar het kinderdagverblijf gaan, naar het openbaar vervoer te sprinten of te hard te rijden in de ochtendspits – alleen maar om op tijd op het werk te komen…….

Maar om zich ‘los’ te maken van het werk is voor velen een stuk moeilijker – nog “even een half- of heel uurtje” door om nog wat extra werkzaamheden het af te maken…

Voor uw eigen bestwil – stop hiermee! Stel een automatische ‘ga naar huis’ alarm in op uw smartphone en / of uw pc. Doe dit 10 tot 15 minuten voordien, zodat u nog wat af kunt maken. Dit werkt misschien niet altijd maar is een goed begin. Het kan zelfs zijn dat u hierdoor efficiënter gaat werken!

 

– Smartphone van het werk? Verwijder uw zakelijk email!
Wees eens eerlijk – hoe vaak gebeurt het dat u uw vrije tijd moet onderbreken voor het werk of project? Vast niet vaak. Toch zijn er veel werknemers welke hun zakelijke email in hun vrije tijd bijhouden. Men wil de manager / collega’s / medewerkers graag laten weten dat men gedreven en begaan is met het werk of project ondanks dat met niet officeel aan het werk is. Waarom? De kwaliteit van het werk wordt er niet beter op, niet voor u maar ook niet voor de anderen in dezelfde situatie.

Uiteraard zijn er bedrijven of situaties waar het vereist is dat met bereikbaar is. Maar voor de gemiddelde werknemer gaat dit echt niet op: Weiger daarom zakelijk email in uw vrije tijd!

– Sluit het werk af met een te doen lijstje voor de volgende werkdag
Dit lijkt een stomme tip, maar is geniaal! Velen verlaten het werk, in gedachten opgezadeld met wat wel en wat niet af is. Juist hierdoor controleert u regelmatig s’avonds uw zakelijke email en vullen uw gedachten zich met wat er de volgende dag allemaal nog moet gebeuren……

 

Door een ‘te doen lijstje’ voor de volgende werkdag te maken kunt u dit voorkomen en bent u goed op weg om uw werkstress te verminderen. U creërt voor uzelf gemoedsrust – u maakt in uw hoofd namelijk:

  • een samenvatting wat u die dag heeft gedaan
  • bereidt u de werkzaamheden van de volgende werkdag voor

En juist deze twee punten zorgen voor een duidelijke afsluiting van de dag en een goede start voor de volgende…. en zorgen dat uw gedachten op de juiste plaats blijven!

Met dank aan Felix Björklund, vertaald uit het Zweeds door Henk Stuiver

%d bloggers liken dit: